خانه / سررسید / بررسی مشکلات تولیدکنندگان سررسید در آستانه نوروز ۹۶

بررسی مشکلات تولیدکنندگان سررسید در آستانه نوروز ۹۶

0%

User Rating: Be the first one !

بررسی مشکلات تولیدکنندگان سررسید در آستانه نوروز ۹۶

هر کسی از راه می رسد می خواهد سررسید تولید کند

با شروع فصل زمستان بازارهای پررونق تولید تقویم و سررسید کشور دست به کار شده و خود را مهیای یک بازار نوروزی می کنند. طراح ها و گرافیست ها، لیتوگراف ها، چاپخانه ها، چرم سازها و کیف سازها و صحاف ها همگی جزو مشاغلی هستند که بازار پررونق تولید تقویم و سررسید سالنامه سال جدید را تا ۱۵ اسفندماه هر سال در دست می گیرند. شاید خیلی ها برای پیدا کردن تقویم و سررسید سال جدید شمسی و هدیه دادن آن در ایام نوروز سری به میدان بهارستان و خیابان ظهیرالاسلام تهران زده باشند. تا در بازار این صنعت گشتی نزنی نمی دانی که چه بازاری است و چه جنب و جوشی در آن جاری است.

به همین مناسبت در این شماره پای صحبت چند تن از تولیدکنندگان سررسید نشسته ایم تا آنها به ما بگویند در ظاهر و باطن این بازار چه خبر است، به کجا می رود، مشکلاتش چیست و چه باید کرد؟

شورایی در کل ایران در خصوص سررسید تاسیس شود

علیرضا محمدی، مدیرعامل سالنامه پرتو در ارتباط با صرفه اقتصادی تولید سررسید گفت: در حال حاضر با بازار خراب و کارخانه های نیمه تعطیل و وضعیت اقتصادی نا به سامان موجود فعلا تولید سررسید مقرون به صرفه نیست مگر در موارد خاص و کارهای جدید و متنوع به روز صرفه اقتصادی داشته باشد. بنده فکر می کنم با وجود رفع تحریم ها اوضاع بهتر خواهد شد.

البته امسال تاثیر چندانی بر روند کاری ما ندارد و نمی تواند تاثیر خود را نشان دهد، چون رفع تحریم به سرعت جواب نمی دهد و نتیجه آن ممکن است شش ماه تا یک سال زمانبر باشد ولی احساس می کنم سال آینده خیلی بهتر خواهد شد.

وی در خصوص طراحی و چاپ اختصاصی سررسید در دیگر کشورها گفت: میزان تولید سررسید در کشورهای دیگر فکر نمی کنم به میزان کشور ما باشد. اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارم ولی می دانم که تخصصی تر به این کار می پردازند.

محمدی در خصوص چالش های پیش روی تولیدکنندگان سررسید در کشور گفت: نوسانات قیمت که اخیرا به وجود آمده مشکلاتی را بوجود آورده است. به عنوان مثلا نوسانات قیمت کاغذ در تولید این کالا بسیار تاثیر گذار است. چالش دیگری که در این خصوص وجود دارد، مساله جلدهای داخلی است که دارای کیفیت لازم نمی باشد و در این مورد نیز مشکلات زیادی پیش می آید.

در مورد سرمایه گذاری نیز افرادی هستند که در این حوزه بازار را مشوش می کنند و سود بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ را با قیمت دادن های اشتباه و محاسبه نشده از بین می برند.

وی پیشنهاد داد: به نظر بنده اگر شورایی در کل ایران تاسیس شود و قیمت ثابت و مشخص را با نوسان بسیار کمی برای تولیدکننده ها در نظر بگیرند بدین صورت تولیدکننده ها با تعرفه قیمت هماهنگ شوند بهتر خواهد شد و مصرف کننده را از نظر تنوع قیمت ها با مشکل روبرو نمی کنند، سعی می شود برای سررسیدها قیمت مشخص با تعرفه مشخص تعیین شود. اگر در این شورا بتوانند قیمت ها را تا حدودی یکسان سازی کنند خیلی بهتر است. قیمت امسال نیز نسبت به سال گذشته به لحاظ مشکلات اقتصادی و بازار راکد، کاهش داشته است، به همین علت بسیاری از تولیدکننده ها با سود پایین در زمان طولانی تری اجناسشان را تولید کردند. متقاضیان نیز به علت رکود بازار دقیقه نودی شده اند یعنی اسفند ماه لحظه آخر سفارش سررسید را دارند امسال وضعیت بدتر از سال گذشته شده است، یعنی مشتریان عمومی که سررسید سفارش می دهند، یا سفارشاتشان را کم کرده اند و یا اصلا نداده اند و دلیل آن هم این است که کارخانه ها نیمه تعطیل است برنامه تبلیغاتشان واضح نیست.

قانون کپی رایت سررسید رعایت نمی شود

سامان فیروزمند، مدیرعامل سالنامه برگ در مورد مقرون به صرفه بودن سرمایه گذاری در حوزه سررسید گفت: سرمایه گذاری بیشتر برای تولیدکننده های که از قدیم در حوزه سررسید فعالیت می کنند ممکن است مقرون به صرفه باشد ولی برای کسانی که به تازگی وارد شده اند اینگونه نیست. شرایط تولید سررسید نسبت به گذشته از لحاظ صحافی بسیار بهتر شده است ولی بزرگ ترین مشکل تولیدکننده های سررسید گرفتن تاییدیه وزارت ارشاد است، شورای عالی فرهنگی باید مجوزها را تایید کند و این دیر اعلام کردن، بزرگ ترین معضل تمام شرکت های چاپ اختصاصی سررسید است.

وی افزود: بزر گترین چالشی که در چاپ سررسید با آن روبرو هستیم کاغذ است که دارای نوسانات زیاد قیمت است ولی امسال خدا را شکر هنوز شاهد این نوسانات نیستیم. دومین مورد تامین موادی چون چرم و پارچه است که زیاد با مشکل مواجه نشدیم. ما مستقیم با شرکتها در ارتباط هستیم و هرچه شرکتها به بازار آینده امیدوارتر باشند راحت تر برای تهیه سررسید ارزان هزینه می کنند. ما سالهای قبل سفارشات ۱۰ تا ۱۵ هزار تیراژ را داشتیم ولی متاسفانه امسال متقاضیان یا تیراژ را کاهش داده اند و یا حتی خواستار کاهش کیفیت کارها هستند تا قیمت سررسید و سالنامه سال جدید کاهش یابد. امید داریم که سال آینده بهتر از سالهای قبل باشد.

فیروزمند در مورد قیمت سررسید سال جدید و قیمت تقویم دیواری سال ۱۳۹۷ و قیمت تقویم رومیزی سال ۹۷ اظهار داشت : امسال نسبت به سال گذشته کاهش قیمت را داشته ایم که به حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد می رسد و تنها دلیل این کاهش بد بودن شرایط اقتصادی کشور است چون ترس از عدم فروش وجود دارد مجبور می شویم قیمت ها و هزینه های تمام شده ها را تا جایی که امکان دارد، کم کنیم. بیشترین مشکل ما با همکاران و تولیدکنندگان دیگر عدم رعایت قانون کپی رایت است. ما تولیدکننده ها با دو معضل روبرو هستیم، یکی این است که از رونمایی کردن زودتر کارهایمان ترس داریم چون ممکن است شرکت های نامعتبر به سرعت کپی کنند و دومین مورد این است که اگر دیر از کارهایمان رونمایی کنیم از بازار عقب می مانیم و البته جلوی کپی کردن ها را هم نمیتوان گرفت.

وی در ادامه در خصوص وظیفه دولت در قبال مشکلات تولیدکنندگان سررسید عنوان کرد: مشکل صنف سررسید و سالنامه این است که یک انجمن یا یک اتحادیه ندارد و همه با هم متحد نیستند و این عدم اتحاد باعث می شود تاریخ نمایشگاه مرتبط با کارمان را جابجا کنند. و شورای فرهنگی تقویم را دیر اعلام کند، همچنین ارشاد می تواند کارهایمان را در چاپخانه پلمپ کند. تمام موارد ذکر شده به علت عدم اتحاد و در رابطه نبودن افراد تولید کننده سررسید با هم است.

تولید سررسید دارای ریسک بالایی است

علی تاجبان، مدیرعامل سالنامه امین تاج در خصوص صرفه اقتصادی تولید سررسید می گوید:

با توجه به این مورد که بر تعداد تولیدکنندگان حوزه سررسید اضافه شده است تقریبا تولید سررسید اختصاصی دارای ریسک بالایی است. در حال حاضر هزینه ها بالا رفته و سرمایه گذاری نسبت به سود چند برابر شده است. مثلا اگر سال ۱۳۸۰ صد میلیون سرمایه می گذاشتیم الان باید یک میلیارد بگذاریم ولی سود نسبت به آن سال ها رشدی نداشته است.

وی در خصوص رفع این مشکل پیشنهاد داد: باید مواد خام و مواد اولیه به صورت دست اول وارد کشور شود تا هزینه ها کاهش پیدا کند. امسال نسبت به پارسال تقریبا ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش قیمت را داشتیم. بیشتر مشکلات ما بر سر تهیه مواد اولیه است و برای کسانی که می خواهند کارهای متنوعی را به بازار معرفی کنند، تهیه مواد اولیه متفاوت بسیار سخت است. به طور طبیعی وضعیت اکنون بعد از رفع تحریم ها تغییر خواهد کرد و اگر نمایندگی های شرکت های خارجی وارد ایران شوند. رویه های چرم و فوم، قفل، یراق و… را وارد کنند می توانیم حق انتخاب داشته باشیم و با سلیقه خودمان انتخاب کنیم و همین امر باعث می شود، کیفیت محصولات و تنوع بالا رود و هزینه ها پایین آید.

تاجبان در خصوص وظیفه اتحادیه ها و وزارت ارشاد در قبال مشکلات تولیدکنندگان سررسید عنوان کرد: به نظر بنده اگر اجازه دهند رابطه ها برقرار شود و شرکت های خارجی و نمایندگی ها در ایران وارد شوند. هم از سررسیدها خرید می کنند هم خدمات کالایی به ما ارایه می دهند. شرکت های متقاضی سررسید بیشتر نقدینگی ندارند و مشکلات نقدینگی در حال حاضر بیشتر شده است. هر شرکتی که در طول سال فعالیت خوب و مطلوبی داشته باشد در زمان تبلیغات می تواند با دستی باز به تبلیغات بپردازد. یعنی زمانی که وضعیت کاری خوب شود تبلیغات شرکت ها گسترده تر خواهد بود. عمده مشکل ما در تولید سررسید مواد اولیه است که نمی توانیم مستقیما از شرکت های تولیدکننده تهیه کنیم.

تقاضا سررسید کاهش یافته است

حسن پاداشی، عضو هیات مدیره سالنامه آرام در خصوص مقرون به صرفه بودن سرمایه گذاری در حوزه سررسید عنوان کرد: در حال حاضر به علت نداشتن بازدهی زیاد سرمایه گذاری در این حوزه چندان مقرون به صرفه نیست و معمولا آخر سال همکاران قیمت های سررسیدها را کاهش می دهند تا سررسیدهایشان به فروش برسد و بازدهی که انتظار می رود را برای شخصی که به تولید سررسید می پردازد، ندارد.

وی با اشاره به تجربه ۱۵ ساله فعالیت خود در حوزه تولید سررسید گفت: سال های گذشته تولیدکنندگان کمتری وجود داشتند ولی الان دفترسازها نیز وارد این حوزه شده اند و البته هستند صحاف هایی که برای درآمد بیشتر به تولید سررسید می پردازند. بسیاری از دفترسازها جلدها را بسیار پایین به فروش می رسانند و همین دلیلی برای کاهش بازدهی دیگر تولیدکنندگان سررسید است.

پاداشی در مورد رقابت و مشکلاتی که بر سر رقابت بین تولیدکنندگان سررسید وجود دارد افزود: به نظر بنده بین همکاران و تولیدکنندگان سررسید رقابتی وجود ندارد و همه منتظر هستند در دو ماه آخر سال به هر قیمتی سررسیدهایشان را به فروش برسانند و البته باید به این نکته اشاره کرد که تولیدات نیز کاهش پیدا کرده است و اکثر تولیدکنندگان خوب به صورت اختصاصی کار تولید می کنند یعنی کاری از قبل تولید نمی کنند تا در فروشگاه به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: هر ساله سعی داریم از طرح ها و ایده های جدیدی که برگرفته از خلاقیت خودمان است برای تولید سررسیدها استفاده کنیم. قیمت های امسال نسبت به سال گذشته زیاد تغییری نداشته است و در حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است. پاداشی تاکید کرد: ما تولیدکنندگان سررسید اتحادیه ای با عنوان تولیدکنندگان سررسید نداریم و تقریبا زیر نظر اتحادیه صحاف هستیم و بسیاری از سررسید فروش ها، سررسیدهای خود را از تولیدکنندگان

ظهیرالاسلام و بازار تهیه می کنند و به فروش می رسانند. به همین علت دست در بازار زیاد شده است. حتی کسانی که در حوزه کارت عروسی و کاغذ فعالیت می کنند در زمان شب عید سررسید می فروشند. این موارد برای یک تولیدکننده سررسید که حدود ۸ ماه فعالیت می کند تا بازدهی آخر سال را داشته باشد مخرب و معضل است و باعث می شود سررسید فروش از تولید سررسید زده شود چون سودی چندانی را برایش به همراه نخواهد داشت و البته نظارتی نیز از سوی مراجع رسمی در این خصوص وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: نه تنها در حوزه سررسید، تولیدکنندگان زیاد شده است بلکه خرید و تقاضا نیز کاهش یافته است و البته متقاضیان نیز به محتوای سررسید توجهی ندارند و تنها به دنبال سررسیدی هستند که دارای قیمت پایین تری (سرسید یا تقویم ارزان ) باشد تا شب عید را بگذارنند.

وضعیت بازار سررسید خراب است

مجید صابران بروجنی، مدیرعامل سالنامه ماهور در ارتباط مقرون به صرفه بودن تولید سررسید عنوان کرد: به نظر بنده در حال حاضر سرمایه گذاری در حوزه سررسید مقرون به صرفه نیست. من ۱۶ سال در زمینه تبلیغات فعالیت کرده ام و تازه یک سال است که به تولید سررسید پرداخته ایم و نمی دانستیم وضعیت بازار سررسید خراب است چون اطلاعی نداشتیم.

وی در خصوص چالش های پیش روی سرمایه گذاری در حوزه سررسید بیان کرد: در بحث سررسید رقابت خیلی شدید است و همه کارها باید به صورت نقد انجام شود و در نهایت از مشتریان در قبال سررسید چک های مدت دار دریافت می کنیم. به نظر بنده قیمت سررسید امسال نسبت به سال گذشته چندان تغییری نداشته است. امسال کارهای نو و جدیدی را به بازار ارایه داده ایم. زمانی که نقدینگی زیاد باشد تهیه و تامین مواد اولیه تولید سررسید با مشکل نخواهد بود و قابل حل بود.

صابران در ادامه در خصوص رفع مشکلات در این حوزه و نقش اتحادیه ها، انجمن ها و دولت گفت : صد درصد اتحادیه ها و انجمن های صنفی و وزارت ارشاد در رفع مشکلات تولیدکنندگان سررسید می توانند تاثیرگذار باشند و حداقل می توانند پشتوانه خوبی برای ما باشند و از تولیدکنندگان پشتیبانی کنند ولی متاسفانه اینگونه نیست. اوضاع تولید سررسید خیلی بد است حتی بنده نمی توانم پیشنهادی برای رفع مشکلات بدهم.

منبع : چاپ و نشر

درباره ی hayshop

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *